keskiviikko 18. maaliskuuta 2015

Hevosasioissa

Ratsastusharras on kulkenut minun matkassa vuodesta 2006 alkaen ja on yhä mukana. Se on harrastus, josta tulen tuskin ikinä luopumaan.
Hevosia harrastaneena on oppinut yhtä ja toista; rauhallisuutta, harkintakykyä, maalaisjärkeä, käytäntöä. Eikä kaikkea opita eläimiltä - tallipiireissä liikkuu paljon ihmisiä, joilla on sana ja toinen kerrottavanaan. Lisäksi tutustumalla näihin mahtaviin ihmisiin saa kuulla vain lisää uutta.
Minulla itselläni on tietoataitoa kyllä, mutta jos oikeasti miettii, ei mikään osa-alueeni vedä vertoja joillekin tuntemilleni hevosnaisille. Tietyiltä ihmisiltä oppii aina jotain uutta, ja joka kerta huomaa, että tässä on vielä pitkä matka eteenpäin.

Tietysti sitä joskus jo pari vuotta harrastaneena ajatteli, että no, kyllähän minä osaan jo kaiken. Silloin sitä toivoi omaa hevosta ja kaikkea ylimääräistä vastuuta. Olen kyllä tyytyväinen, etten silloin mitään huolehdittavaa saaanut, silloin olin kyllä kirjaimellisesti lapsi vielä. En vielä tällä hetkelläkään haluaisi omaa hevosta - tai haluaisin, mutta tiedän, ettei aikani ja budjettini siihen riittäisi. Olen siis tyytyväinen jos voin jakaa tätä vähäistä tietotaitoani jollekin muulle esimerkiksi vuokrahevosen muodossa.
        Joskus myös toivoi, että voisi elantonsa tällä harrastuksella tehdä. Nykyään sitä on hieman viisastunut, ja ymmärtää, että sellainen elämä ei olisi ehkä meikämandoliinia varten. Enemmänkin tuon yliopiston perään meinaan itse juosta, mutta se ei millään tavalla tee hevosammatista minun arvomaailmassa alempana olevaa. Nostan suuresti hattua niille, jotka näin ruumiillista työtä jaksavat tehdä! Tulevaisuudessa olisi tietystä mahtavaa, jos olisi hevonen ja pari omassa pihassa, mutta sekin on nähtävä erikseen.




Monella on mielipiteensä hevosharrastuksesta monessa muodossa ja monilta osa-alueilta. Minua mielipide ei hetkauta suuntaan taikka toiseen - tärkeintä on se, miltä itsestä tuntuu.
Olen käynyt ratsastustunneilla vuodesta 2006 lähtien, ja voin todeta, että kattoni ratsastuskouluissa on tullut tietyllä osa-alueillansa omalla tavallansa tullut vastaan. Kaikkea ei koulusakaan voi opettaa.
Olen silti onnellinen, että paikka jossa nykyään käyn on niin sopiva minulle kaikin mahdollisin keinoin, etten löydä muutakuin ylistettävää! minulla on niinsanotusti vastuutta - hoitohevonen on asiana aivan mahtava. Tämä yhdistettynä hyvään mieleen ja oppimiseen on aika perfect setti.

Tutti

Tämä blogin imago heiluu tällähetkellä. Minulta irtoaisi kirjoitettavaa nyt enemmän kuin laki sallisi, ja kuvia alkaa taasen tulemaan lisää ja lisää kevään tullessa. Täytyy kai vain todeta, että tämänkin blogintyngän tekstit sallivat pidentyä lauseella ja parilla!

iloisen näköinen kolmetoistavuotias :D

Kamerapuolelta hieman huono kuva, mutta pakko aivan tämän tunnelman takia tähän laittaa. Ihana Vinokki! 

4 kommenttia:

  1. Näitä siun tekstejä on tosi kiva lukea! Kirjoitat ihanan persoonallisella tavalla. :3 Hevosharratus on yksi mahtavimmista harrastuksista koskaan. Pohdinnat kuulostavat hyvin tutuilta, varsinkin tenavana sitä monesti haaveili ryhtyvänsä tallinpitäjäksi. : DD
    Btw, kaksi viimeistä kuvaa ei tee hyvää kevään tullen kohoavalle Kokkomäkikuumeelle. XD Vinokki on ihana, mutta Vilja on paras. ♥ Rakastuin Viljaan täysin viime kesänä, harmi, ettei saanut istua koko leiriä sen selässä. ;__;
    Eikös tuo varsa ollut Mantelin pikkuinen viime kesältä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, kiitos Eeva!♥ tuntuu että lapsena sitä haaveili vähän kaikesta kun silloin oli sitä mielikuvitusta, haha :D
      Joo, munkin Kokkomäkikuume senkuin jatkaa kasvamistaan! huono puoli siinä vain on, etten pääse tänä kesänä leirille, kun on koko kesä buukattu täyteen. >:
      Vilja oli kyllä semmoinen hurmurimamma, kuka siihen nyt ei ihastuisi. :3 Ja joo, sepäse pääsi tänne poseeraamaan. Suloinen kaveri on! ♥

      Poista
  2. Voi miten viisaita sanoja! Hassua, oon itsekin pohtinut viime aikoina samanlaisia juttuja pienen pääni sisällä :D
    p.s.Tää sun blogi on muuten tosi kiva! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, kiitosta! :) Musta tuntuu, että sitä kevään tullen aivotoimintakin alkaa virkistymään ja asiat alkaa pyörimään meidän kaikkien pikku päiden sisällä! :D
      ja jeees, kiitti paljon !! :) ♥

      Poista